Din cuprinsul articolului
Ministerul Educației a trimis procedura pentru organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale de anul acesta.
Procedura trimisă de Ministerul Educației reglementează organizarea și desfășurarea simulării probelor din cadrul evaluării naționale pentru absolvenții claselor a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului național de bacalaureat în anul școlar 2023-2024.
Simularea la Evaluarea Națională din acest an este programată în zilele de 5, 6 și 7 februarie, iar simularea pentru bacalaureat 2024 se va desfășura în perioada 4-7 martie.
Florian Lixandru, secretar de stat învățământul preuniversitar în cadrul Ministerului Educației pentru RADOR: „Fiecare unitate de învățământ practic se va organiza astfel încât procesul /instructiv/-educativ să se desfășoară în condiții normale, fie că vor modifica programul, fie că vor decala programul.
Un element de noutate, care a fost practic o propunere, este organizarea mai devreme decât de obicei a acestor simulări, practic o lună mai devreme decât eram obișnuiţi, pentru a permite elevilor să identifice acele goluri pe care le-au acumulat în pregătire și să avem posibilitatea să remediem practic într-un timp mai lung până la examen, aceste lacune pe care unii elevi le au în pregătire.”
Amintim că, la simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, lucrările vor fi scanate în clasă și corectate pe platforma digitalizată, după cum a anunțat Ligia Deca:
„În plus, lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu către profesori evaluatori din alt județ decât județul din care provin candidații, printr-un click.”
Probele scrise încep la ora 9
Probele din cadrul simulării naționale încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, se deschid plicurile sigilate care conțin subiectul multiplicat. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30, potrivit procedurii.
Elevii sunt așezați în bănci câte unul, în ordine alfabetică
Art. 8 – „(2) Elevii sunt primiți și așezați în bănci; repartizarea elevilor pe săli se realizează astfel încât aceștia să fie așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, la nivelul unității de învăţământ/centrului de examen.”
Timpul de lucru este de 2 ore
Art. 8 – „(3) Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise pentru fiecare dintre probele simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a este de două ore, începând din momentul în care s-a încheiat completarea casetei de identificare din broșura cu subiecte.
Întreaga procedură privind Evaluarea Națională 2024 poate fi consultată aici: procedura-simulare-nationala-EN-si-BAC_2024
Procedura de examinare
Elevii primesc subiectele în formă de broșura. Broșura se predă la finalul probei şi, întrucât conține subiecte, aceasta nu rămâne în posesia elevilor.
Art. 10 – „(4) La simularea probelor din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, elevii primesc subiectele în formă de broșura, putând să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul. Capsarea broșurilor se realizează înainte de distribuirea acestora în săli, în trei locuri (lateral – stânga sus, lateral – stânga jos si lateral- mijloc). Eventualele foi suplimentare utilizate de către elevi se vor adăuga prin capsare în alte două locuri, situate între cele trei locuri inițiale, astfel încât broșurile cu pagini suplimentare vor avea cinci capse. Broșura se predă la finalul probei şi, întrucât conține subiecte, aceasta nu rămâne în posesia elevilor.
(6) Întrucât pentru itemii obiectivi nu sunt prevăzute spații de rezolvare, elevul rezolvă acești itemi pe ciornă și scrie răspunsul corect în broșură. Aceasta conține, la final, pagini suplimentare liniate, pe care elevul le poate folosi în vederea finalizării răspunsurilor ce necesită redactare, în cazul în care spațiul alocat nu a fost suficient sau a greșit și dorește să reia rezolvarea.”
Cum poate fi corectată o greșeală
Potrivit documentului, la proba de limba și literatura română şi/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect. De asemenea, un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului considerat corect.
La proba de matematică, un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect.
Art. 10 – „(15) Elevii care doresc să corecteze o greșeală o taie cu o linie orizontală și completează, alături, răspunsul considerat corect.
(16) Elevii cărora nu le este suficient spațiul din broșura pentru redactarea răspunsurilor pot solicita pagini suplimentare pe care pot continua formularea răspunsurilor.”