Din cuprinsul articolului
Biserica Ortodoxă a rânduit ca în prima sâmbătă din noiembrie să fie dedicată comemorării morților. Ziua este cunoscută și sub denumirea de Sâmbăta morților sau Moșii de toamnă.
Toți credincioșii se roagă pe 4 Noiembrie pentru cei care au trecut în neființă. De asemenea, credincioșii care merg la biserică duc pachete cu alimente, deoarece în Sâmbăta Morților fiecare dă de pomană. Aceste alimente sunt sfințite înainte de a fi împărțite.
Aceasta este ziua în care Iisus Hristos a rămas cu trupul în mormânt și cu sufletul în iad pentru a-i elibera pe cei drepți care au adormit. Termenul „moși” provine de la strămoși și face referire la persoanele care au plecat la cele veșnice. Denumirea de „moși” se folosește nu numai în cazul morților, ci și la principalele sărbători dedicate acestora în Calendarul Ortodox.
Obiceiuri în Sâmbăta Morților
Conform tradiției creștine, toți credincioșii ar trebui să dea de pomană în această zi. Aceste ofrande destinate sufletelor celor decedați ar putea să aducă iertarea păcatelor pe care le-ar fi săvârșit în timpul vieții lor.
De asemenea, tradiția mai spune că, în această zi, se aprind lumânări la mormintele rudelor decedate pentru a le încălzi sufletele. Tot rudele curăță mormintele și aduc flori la mormintele celor dragi care au plecat.
Ce se dă de pomană
Tot potrivit tradiției, credincioșii pot aduce la biserică o sticlă mică de vin, colivă și bucate pregătite înainte, pentru a putea fi împărțite. Pentru pomenirea morților se mai pot duce, în funcţie de posibilităţi, pachete cu plăcinte, brânzeturi, piftie, carne, sarmale, mere şi alte fructe. Pachetele trebuie pregătite înainte de acasă și împărțite după terminarea slujbei, împreună cu o lumânare.
În fiecare pachet trebuie adăugat și câte un colac, dar și un prosop. Credincioșii care nu au timp să gătească pot face pachete cu alimente gata ambalate cum ar fi conserve, dulciuri, fructe și covrigi.
În Muntenia încă se mai păstrează obiceiul ca, lângă colivă, la pomeni să se pună și un bănuţ care să fie dat celui mai sărac om din sat, pentru a aduce spor atât celui ce a dat, cât și celui care a primit, scrie EVZ.