Din cuprinsul articolului
Adevărul despre COZONACII din comerț! Cozonacii din comerț nu sunt o opțiune sănăătoasă. Sănătatea noastră ne poate costa, dacă alegem varantele existente din comerț.
Adevărul despre COZONACII din comerț! Ce se ascunde în rețeta celui mai căutat desert de PAȘTE
Odată cu sărbătorile pascale, românii cumpără cozonacii din comerț, fiind soluția cea mai simplă. Însă, conform unui studiu recent realizat de APC, există ingrediente care au denaturat rețeta acestui produs.
În studiul realizat de Asociația Pro Consumatori (APC) au fost analizate 20 de tipuri de cozonaci cu diferite ingrediente, de la cozonacul clasic cu cacao și rahat, până la cozonaci sofisticați cu caramel sau frișcă.
În afară de făină, zahăr, drojdie, sare iodată, în „cozonacul” industrial s-au identificat următoarele ingrediente: spărtură de soia, șrot de soia, făină de soia degresată, amidon din porumb, ou praf, pudră de albuș de ou, pesmet, fibre de cartofi, morcov negru, suc de vișine, oțet din vin, făină de orz, lapte praf, gluten din grâu, margarină, ulei de palmier, ulei de rapiță, enzime, drojdie comprimată, făină de porumb, griș de grâu, ouă praf, pudră de zer, conservanți, coloranți, agenți de îngroșare, agenți de umezire, emulsifianți, corectori de aciditate, stabilizatori, transmit specialiștii.
Prof. Ion Schileru: „Interesul celui implicat în afacere este orientat primordial către profit”
„Cozonacul de fabrică este proiectat pentru consumatorii de cozonac, o categorie niciodată clară ca structură și dimensiune. Se presupune obiectiv că în categoria respectivă au loc consumatori de ambele sexe, de toate vârstele, din toate straturile societății, de la cei mai sănătoși până la consumatori cu probleme grele de sănătate. Cozonacul de fabrică este un produs pentru altul, cel mai adesea necunoscut.
Interesul celui implicat în afacere este orientat primordial către profit, apoi către imaginea firmei și numai pe urmă către satisfacția clientului. Afaceristul are grijă să nu intre în conflict cu terțul interesat (organisme cu atribuții în vegherea și controlul relațiilor dintre ofertă și cerere), iar în ce privește relația cu purtătorii cererii trebuie să țină cont de regimul reglementărilor, cel mai adesea plasate în zona limitărilor și interdicțiilor (să fie atenți ce să nu facă); doar agenții economici din zona de top sunt interesați de zona lucrurilor care trebuie făcute, potrivit stiridiaspora.ro.
Cozonacul de fabrică va conține, în cele mai multe cazuri, multe adaosuri tehnologice (E-uri) care să asigure vandabilitatea produsului (să-l facă atrăgător mai mult timp, deci să-i mențină prospețimea, să-i corecteze unele neajunsuri determinate de folosirea unor materii prime mai economice – lapte praf, praf de ouă etc., arome sintetice și altele asemenea), care lipsesc la cozonacul de casă.” Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – ASE București.
„Le recomand consumatorilor să consume numai alimente tradiționale (fără E-uri)”
„Cozonacul industrial este un produs care, în cele mai multe situații, nu mai are nimic din gustul și savoarea cozonacului tradițional. În compoziția acestuia există ingrediente care au denaturat rețeta acestui produs, cum ar fi: șrot de soia, spărtură de soia, făină de soia degresată, oțet din vin, fibre de cartofi, făină de porumb, amidon de porumb etc, la care se adaugă coloranți, conservanți, emulgatori, stabilizatori, agenți de îngroșare, agenți de afânare și îndulcitori artificiali.
Le sugerez consumatorilor să cumpere cozonac numai după o atentă verificare a ingredientelor, a termenului de valabilitate și să fie circumspecți la anumite mențiuni care apar pe ambalajul produselor de acest tip cu scopul de a-i induce în eroare.
Având în vedere denaturarea gravă a cozonacului de către industrie și nu numai, le recomand consumatorilor să consume numai alimente tradiționale (fără E-uri) atestate de Ministerul agriculturii pe care le pot găsi cu ușurință prin intermediul aplicației CPAC (Catalogul produselor alimentare certificate) pentru telefon pe care o pot descărca de pe App Store sau Google Play. Această aplicație conține 3.433 produse alimentare atestate și 1.131 de producători înregistrați. ” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC România.