Din cuprinsul articolului
Dosarul electronic de sănătate e o facilitate ce stă la îndemâna fiecărui asigurat din sistemul de sănătate, conform legislației. Acest tip de dosar este o modalitate accesibilă și simplă pentru un pacient și pentru medicii săi de a vedea laolaltă informațiile medicale care-l privesc pe cel dintâi, alături de documente medicale și alte lucruri de acest fel.
Conform declarațiilor actualei ministre de sănătate, Ioana Mihăilă, o primă versiune a dosarului electronic de sănătate va fi disponibilă începând cu luna octombrie a acestui an. Pentru moment, sistemul va centraliza doar informațiile din spitale și de la medicii de familie.
„Prin dezvoltarea unui alt program, care extinde aplicabilitatea dosarului electronic în ambulatorii și în serviciile de recuperare și în farmacii să fie completă în anul în care urmează”, a spus Ioana Mihăilă, ministrul Sănătății, la Aleph News.
Dosarul electronic de sănătate ar fi trebuit să fie gata din 2014. Acesta a fost gata în anul 2016, însă nu respecta normele GDPR, de protecție a datelor cu caracter personal.
Era promovat ca un instrument care va funcționa mult mai bine decât cardul de sănătate. Nu se va bloca, promitea atunci ministerul. Nu a fost deloc funcțional. E rezolvată acum problema protecției datelor personale, iar softul va fi perfecționat prin programul de actualizare a sistemului infromatic al CNAS.
„Pe măsură ce noi vom avea, așa cum am făcut, de exemplu, pentru certificatul COVID, lucrul ăsta se dorește extins, ca atunci când o persoană suferă un accident de schi în Austria sau un accident de muncă în Spania, să aibă posibilitatea ca medicul care îl vede în urgență să acceseze istoricul medical”, a explicat Ioana Mihăilă.
Parteneriate cu clustere IT
„Noi am căutat deja să facem niște parteneriate cu clustere de inovare și digitalizare din România. Am început discuțiile săptămâna aceasta. Ei au deja parteneriate semnate cu Estonia, cu Finlanda, cu Irlanda, țări pe care le-am identificat și noi ca fiind destul de digitalizate în sistemul de sănătate”, a mai spus ministrul Sănătății.
Informațiile din dosar vor fi structurate astfel:
- secțiunea „Sumar de urgență” cuprinde: alergiile și intoleranțele diagnosticate, protezele și alte dispozitive medicale interne, transplanturile, procedurile medicale relevante pentru urgență, existența fistulei arterio-venoase, bolile cronice, bolile hematologice relevante pentru urgență, bolile transmisibile relevante pentru urgență, tratamentele curente și internările recente;
- secțiunea „Istoric medical” cuprinde: alergiile și intoleranțele diagnosticate, bolile cronice diagnosticate, istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergiile și bolile cronice), intervențiile și procedurile efectuate, serviciile medicale, imunizările și tratamentele medicamentoase acordate în cadrul unor studii clinice;
- secțiunea „Antecedente declarate de pacient”, în care, așa cum spuneam mai sus, vei putea introduce chiar tu informații;
- secțiunea „Date personale”;
- secțiunea „Documente medicale”, care va cuprinde, de exemplu: trimiteri medicale, fișe de consultație, prescripții etc. (nu poti fi modificate sau șterse documentele din dosar însă).