Din cuprinsul articolului
Psiholog, despre riscurile și căile de infectare cu boli venerice
În anul 2023, Fundația Baylor Marea Neagră a desfășurat o echipă dedicată pentru a oferi sesiuni de educație pentru sănătate adolescenților și tinerilor studenți.
Cele 480 de persoane implicate au beneficiat de informații relevante despre HIV și hepatita B și C.
Activitățile planificate au inclus evaluarea inițială a nivelului de cunoștințe, sesiuni interactive de educație și o evaluare finală realizată prin intermediul unui chestionar.
Această inițiativă a demonstrat eficacitatea în creșterea nivelului de conștientizare și în promovarea unei atitudini mai pozitive față de persoanele afectate de aceste condiții de sănătate.
Activitățile au inclus evaluarea inițială a nivelului de cunoștințe, sesiuni de educație interactivă și o evaluare finală prin intermediul unui chestionar.
Mai mult de jumătate dintre participanții la activitățile de educație pentru sănătate au fost femei (adolescente și tinere cu vârste cuprinse între 14-19 ani).
Aproximativ 42% dintre participanți au auzit despre HIV și hepatite pentru prima dată pe parcursul întâlnirilor cu colegii noștri, și doar 1 din 6 (16%) participanți s-au testat anterior pentru aceste virusuri.
Dintre participanții la activitățile educative, 23% cunosc o persoană care trăiește cu hepatită și doar 7% cunosc o persoană care trăiește cu HIV.
Sesiunile de educație pentru sănătate au contribuit la conștientizarea riscului de transmitere
Evaluarea inițială a arătat că mulți dintre elevii și studenți participanții aveau cunoștințe cu privire la severitatea percepută a acestor infecții, asocierea dintre sexul fără prezervativ și riscul de transmitere.
Participanții au evaluat chiar de la începutul activităților de educație pentru sănătate severitatea percepută a transmiterii HIV ca fiind ridicată, cu un rating mediu de 3,4 din 4.
„Transmițând informații corecte cu privire la riscurile și căile de infectare, reușim să contribuim la reducerea manifestării potențialelor atitudini stigmatizante în cazul interacțiunii cu o persoană care trăiește cu HIV sau cu hepatite virale B ori C.
Trebuie să evidențiez și o schimbare îmbucurătoare pe care am remarcat-o în cadrul măsurătorilor de la începutul activităților: peste 90% dintre participanții la activitățile noastre ar accepta fără rezerve persoane care trăiesc cu infecții cronice în cercul lor de prieteni,” a declarat Elena Rizea, psiholog șef.
Sesiunile de educație pentru sănătate au contribuit la conștientizarea riscului de transmitere prin intermediul instrumentarului medical și cosmetic.
Au clarificat miturile cu privire la transmiterea HIV și a virusurilor hepatitice B și C prin intermediul sărutului, al înțepăturilor de țânțari, utilizarea în comun a tacâmurilor și veselei, ori prin mersul la piscină.
Ce au învățat liceeni?
Participanții au fost informați cu privire la cerințele necesare pentru ca persoanele seropozitive să poată avea copii sănătoși.
Rezultatele evaluărilor relevă diferențe semnificative în nivelurile de conștientizare cu privire la transmiterea HIV prin diverse modalități, atât înainte, cât și după sesiunile de educație pentru sănătate.
Printre liceeni, s-au evidențiat înțelegeri înalte referitoare la utilizarea corectă a prezervativului și la riscurile de transmitere sexuală, cu un procent de corectitudine între 96% și 99% în răspunsurile legate de aceste aspecte.
Aceste activități au jucat un rol esențial în creșterea conștientizării asupra riscurilor prezentate de transmiterea HIV și hepatitelor B și C în comunitate.
Tinerii au dobândit o înțelegere clară că oricine poate fi expus riscului de infectare, în timp ce educația oferită i-a înzestrat cu cunoștințe despre comportamentele care îi pot face mai vulnerabili.
În plus, „este clar pentru echipa noastră că adolescenții și tinerii adulți sunt receptivi la informații științifice atunci când efortul de educație pentru sănătate este atent planificat și tinerii primesc explicații adaptate vârstei lor.
Acestea fiind urmate de discuții relaxate pe subiecte de interes pentru ei,” a declarat Iuliana Costaș, asistent social.
Doar 33,33% dintre participanți știau că un nivel viral nedetectabil conduce la netransmisibilitatea infecției
Programul de educație pentru sănătate adresat adolescenților și tinerilor adulți a avut un impact semnificativ în stimularea interesului pentru testarea voluntară în vederea cunoașterii statusului serologic.
Intenția oamenilor de a se testa a fost asociată cu nivelul personal perceput de vulnerabilitate, nivelul de cunoștințe specifice, gravitatea percepută a bolii și atitudinile.
Prin intermediul sesiunilor de educație pentru sănătate, s-a observat o creștere semnificativă a cunoștințelor și a perceperii vulnerabilității.
Colegii noștri au concentrat conținutul pe alte riscuri de transmitere, în afara celor sexuale, urmărind să reducă frica personală prin furnizarea de informații bazate pe date științifice.
Progresele constatate după o singură activitate de educație pentru sănătate cu adolescenții includ:
- La începutul programului, doar 33,33% dintre participanți știau că un nivel viral nedetectabil conduce la netransmisibilitatea infecției virale, în comparație cu 77,54% la finalul sesiunii.
- Riscul de transmitere a infecțiilor virale prin intermediul instrumentarului medical nesteril sau sterilizat necorespunzător era cunoscut de 60,42% dintre participanți la început, ajungând la 92,51% la sfârșit.
- Cunoștințele privind riscul de infectare prin folosirea de instrumentar cosmetic nesteril sau sterilizat necorespunzător au crescut de la 33,54% la evaluarea inițială la 91,06% la evaluarea finală.